“A invata inseamna a te corecta. A fi pregatit pentru asta inseamna succes. Fara aceste doua-viziuni si vointa, succesul nu este posibil.”
“Tehnica este a tuturor celor ce se ocupa de ea.”
“In spatele tutoror planurilor si intreprinderilor stau oameni, oameni cu dreptul la fantezie si gandire.”
“Singurele momente cu adevarat valoroase in viata unui om sunt acelea in care sufletul este atins.”
“Succesul ia fiinta din osteneala si reflexie.”
“Actiunea fara filosofie este o arma mortala. Filosofia fara actiune nu are sens.”
Soichiro Honda? Un om extraordinar. A fost un visator, un non-conformist si un inginer versat. A avut puterea de a visa intr-o lume extrem de rigida. Visurile sale l-au ajutat sa inoveze si sa aduca numele sau pe buzele oamenilor din lumea intreaga. A studiat la Facultatea Tehnica din Hamamatsu, dar fara examen terminal a devenind astfel primul om de stiinta japonez fara a detine o diploma. Honda Motor Company, compania pe care a infiintat-o in 1948 ca si producator de motociclete, iar din 1963 si de automobile, este departe de a fi un colos de rangul General Motors, Ford sau Toyota. Si totusi ramane cel mai inovator constructor din lume. Si pentru ca Soichiro Honda a avut puterea de a visa. Ce este asa special cand vorbim despre motoarele Honda? Raspunsul este foarte simplu: putere si fiabilitate.
Inca din toamna anului 1968, de cand a fost prezentata pentru prima data publicului larg si celui de specialitate, prima masina nipona marca Honda, denumita Honda 1300, motoarele Honda au fost cunoscute ca fiind extrem de puternice si “lucrand” la turatii ridicate. Daca in 1969 Dacia noastra veche (atunci era chiar Renault) avea un motor de 1.3l care dezvolta in jur de 55CP, prima serie de autovehicule Honda 1300 erau echipate cu un motor de 1.3l care dezvolta nu mai putin de 100CP la 7200 rot/min, iar a doua serie, acelasi motor de 1.3l, dar dezvoltand 115 CP la 7500 rot/min. Impresionant se poate spune, dar asta era doar inceputul drumului, pentru ca Soichiro Honda a visat si mai mult decat atat, a reusit sa transforme visele in realitate. Honda a fost si este inaintea celorlalti constructori de autovehicule in ceea ce priveste capitolul motoare. Un element decisiv in a pastra aceasta tendinta a fost introducerea sistemului de distributie variabila VTEC, in anul 1988. VTEC inseamna Variable valve Timing and lift Electronic Control iar acest sistem reduce consumul de combustibil si creste puterea motorului. Acest sistem a fost dezvoltat in Formula 1 si a apoi a fost implementat pe motoarele de autoturisme.
Cum functioneaza VTEC?
In primul rand acest tip de distributie variabila s-a montat atat pe motoarele cu 2 arbori cu came (DOHC) cat si pe motoarele “normale” cu un singur arbore cu came (OHC sau SOHC). Motoarele VTEC au cate 3 came pe fiecare arbore de distributie, 3 came pentru fiecare pereche de supape (admisie/evacuare). Cele 3 came sunt dispuse astfel: 2 came (in extremitate) actioneaza cele doua supape (prin intermediul pastilelor), ca la orice motor cu 4 supape pe cilindru, iar a treia cama (in mijlocul celor 2), nu actioneaza nimic pana la turatia de 6000 rot/min. Cele 2 came sunt asa-numite normale, ele fiind mai inguste decat cea din mijloc, care este mai lata si avand un profil mai mare. Se deosebeste usor fata de celelalte doua, ea se numeste cama “race”:
Pana la 6000 rot/min (prag de turatie care difera de la motor la motor) fiecare cama actioneaza supapa sa, ca la un motor clasic. Peste aceasta turatie, presiunea uleiului din motor creste in mod considerabil si actioneaza un piston plunjer care solidarizeaza toti cei 3 culbutori. De acum inainte, supapele de admisie/evacuare vor efectua o cursa mai lunga, deoarece cama din mijloc fiind mai mare (si care actiona pana la 6000 rot/min culbutorul din mijloc in zadar) va actiona acum culbutorul din mijloc care este acum solidar cu ceilalti doi. In acest moment cursele supapelor vor avea o inaltime mai mare de lucru si astfel motorul va respira mai bine, deci puterea creste considerabil fata de un motor cu distributie normala.
Acelasi tip de arbore cu cam este si cel care actioneaza supapele de evacuare. Gratie distributiei variabile VTEC, aceste motoare au fost primele care au reusit sa obtina 100 de cai putere pe Litru! (de ex. motorul de pe Honda Civic de 1.6 L si 160 de CP)
Acest sistem a fost unul revolutionar la vremea lui, in 1988, marii constructori de autovehicule adoptand solutii asemanatoare, este cazul celor de la Toyota (VVT-i) si mai tarziu Mitsubishi (MIVEC), BMW (ValveTronic) etc.
Odata cu trecerea anilor s-a pus din ce in ce mai mult problema reducerii noxelor, in vedere reducerii fenomenului cu efect de sera. Motoarele trebuiau sa fie din ce in ce mai putin poluante si, daca se putea, puterile sa creasca in continuare, asa cum doreau clientii. Ca urmare la Honda s-au impus noi obiective de atins si a luat nastere un nou sistem de distributie variablia, denumit i-VTEC, adica intelligent Variable valve Timing and lift Electronic Control. Acest sistem este are la baza VTEC-ul bine cunoscut (descris mai sus), dar care este “monitorizat” de inca un sistem si anume VTC - Variable Timing Control. VTC realizeaza rotirea arborilor cu came cu pana la 50 de grade fata de pozitia lor normala, permitand astfel o corelare mai buna a timpilor de suprapunere a supapelor de admisie si de evacuare. Acest sistem, nu functioneaza ca VTEC, doar de la o anumita turatie, ci este activ permantent. Cu acest sistem de distributie variabila de ultima generatie s-au putut realiza puteri impresionante la consumuri chiar mai mici decat inainte, intalnite la motoarele care aveau numai VTEC. Tehnologia i-VTEC este prezenta pe multe masini Honda la ora actuala si se gaseste in doua variante: unul mai economic (ex. Honda Accord 2006) si altul mai sportiv (ex. Honda Civic Type-R 2006).
Despre puteri si consum
Honda Civic Type-R are un motor de 2.0 i-VTEC 16V ce dezvolta 201 CP la 7400 rot/min (si un moment maxim de 196Nm la 5900 rot/min) pentru un consum mediu de doar 8.9L/100 km.
Honda S2000 are un motor de 2.0 VTEC 16V ce dezvolta 240 CP la 8300 rot/min, iar consumul mediu este de 8.4L/100 km, turatia maxima a acestui motor fiind de peste 9300 rot/min!
Honda Acura NSX are un motor V6 cu numai putin de 290 CP, dar acest model nu se comercializeaza la noi in tara.
Honda Civic Type-R model 2004:
Toate aceste performante cu adevarat de invidiat nu isi pun amprenta si asupra fiabilitatii motoarelor. Intr-un recent sondaj, posesorii de autoturisme din Europa au clasat marca Honda pe pozitia a treia, dupa Mazda si Toyota si voi intari si eu acest aspect apeland la unul din faimoasele sloganuri publicitare Honda din ultimii: Nu este minunat cand lucrurile pur si simplu… merg?. Vestea buna pentru posesorii de automobile Honda, este ca aceasta companie isi tine promisiunile.
In ceea ce priveste emisiile poluante cei de la Honda sunt deja inaintea tuturor, noul Civic Sedan are un motor i-VTEC de generatie 2006, motor ce deja respecta normele EU2005 (EURO 5). Motorul este unul de 1.8L de 140 CP la 6300 rot/min. Consumul mixt este de 6.6, iar in regim extraurban, consumul scade la doar 5.1 L pentru 100 km. Noul Accord vine cu aceleasi 3 motoare, insa usor revizuite atat ca puteri, dar mai ales ca emisii si consum. Astfel, motorul de 2.0 dezvolta acum 160CP fata de 155, cel de 2.4 a crescut de la 190CP la 201, iar Diesel-ul dezvolta acum 150CP. Toate motoarele sunt deja EURO 5!
Si pentru ca a venit vorba de Diesel, se stie ca Honda a fost cunoscut mai inainte de toate ca fiind unul din marii constructori de motocilete si mai apoi si-a castigat renumele printre constructorii de autoturisme. De aici vine si multitudinea de motoare pe benzina. Pana mai odinioara Honda nu realizase nici un motor Diesel, insa cerinta tot mai mare a cumparatorilor de a-si achizitiona o masina avand un motor Diesel si mai ales evolutia si dezvoltarea acerba pe care a cunoscut-o motorul Diesel in ultimii an, i-a pus pe ganduri pe cei de la Honda. Nu a trecut mult timp si, in 2005 Honda prezenta lumii intregi primul motor Diesel. Si daca tinem cont de faptul ca Honda a fost de la bun inceput un constructor inovator, cum putea sa fie primul motor Diesel de la Honda decat unul demn de toata lauda si admiratia tuturor constructorilor mondiali. Motorul denumit i-CTDi, are o cilindree de 2.2L, este turnat integral din Aluminiu in stare semi-solida(!) si dezvolta 140 CP la 4000 rot/min si un cuplu maxim de 340 Nm disponibili inca de la 2000 rot/min. Acest motor a doborat 19 rcorduri mondiale, toate omologate de FIA, printre acestea:
- un consum mediu de 3.07 litri la 100 de kilometri. Daca credeti ca nu ati citit bine, sa stiti ca informatia este corecta, consumul mediu realizat cu ocazia testelor ce au avut loc la Papenburg, in nord-vestul Germaniei, a fost de putin peste 3l pentru 100 km parcursi. Acest test a implicat parcurgerea a 675 de kilomteri de la Papenburg la Wiesbaden, langa Frankfurt, in urma carora a fost obtinut recordul mai sus mentionat.
- viteze maxime de 214.11 km/h realizata pe distanta de 1,61 km (o mila) cu start lansat si 135,59 km/h pe distanta de 1,61 km cu start de pe loc.
- o viteza medie de 209,83 km/h in testul de anduranta de 24 de ore realizat pe oval. Pilotul s-a oprit doar pentru a realimenta cu motorina.
Ceea ce are insa acest motor nemaintelnit in momentul de fata pe piata, este nivelul foarte scazut al zgomotului. Este chiar mai silentios si decat unele motoare mai vechi pe benzina si asta spune multe despre capacitetea japonezilor de la Honda de a construi un motor, chiar si fiind primul lor motor Diesel. Toate aceste calitati remarcabile ale primului motor Diesel de la Honda - putere, economie si silentiozitate - l-au propulsat în varful categoriei motoarelor cu patru cilindri, castigand astfel titlul de Motorul anului 2005 la categoria 2.0-2.5L. Si lucrurile nu s-au oprit aici. Pe noul Accord acest motor se numeste i-DTEC, dezvolta 150 CP, asa cum spuneam mai sus, avand un cuplu maxim de 350 Nm. Insa cu adevarat laudabil este nivelul de emisii poluante. Acest nou motor Diesel de la Honda va putea echipa modelele vandute in SUA, acolo unde se stie cat de stringente sunt emisiile pentru motoarele Diesel. Ei bine japonezii au reusit sa coboare nivelul de NOx sub pragul unui motor de benzina, un lucru absolut remarcabil. Japonezii spuneau ca la mers constant, emisia de NOx este aproape nula, acest motor putand indeplini chiar si normele Euro 6(!) pentru Europa.
Honda ramane unul din marii producatori de motoare din lume, castigand 21 din cele 84 de premii posibile in istoria de sapte ani a acestor premii. Juriul international este format din 56 de jurnalisti de specialitate din 26 de tari.
In incheire am sa citez si eu pe unul din membrii juriului: “Discret, puternic si economic – este o Honda.” - Jack Yamaguchi, Freelance
CREDIT: www.hondafan.ro
Related posts:
- Poze si detalii Honda Jazz Micutul Jazz de la Honda a fost redesanat si...
- Adio Honda S2000 Prima dată când am văzut un S2000 a fost...
- Honda paraseste Formula 1 Honda paraseste in mod oficial Formula 1. Cu toate...
- Noul hibrid de la Honda: Honda Insight Studiile au aratat ca oamenii doresc ca masinile hibride...
- Conceptul Roadster de la Honda Se stie si este din ce in ce mai...
Revenind la Honda zilelor noastre, e de remarcat ca Civic-ul a inceput sa revina la forma de masina, nu de shuttle Enterprise.
De asemenea, nu am prea vazut Acura in Romania, desi in Bucuresti sunt destule Lexus-uri si Infinity-uri.
Sunt 2 tipuri de Civic, cel desprins din filmele SF, care este facut un Marea Britanie si cel Sedan, adus din Japonia. Au mers pe ideea asta si in anii trecuti si cred ca e o idee buna, pentru ca unii vor Civicul mic, altii vor Sedanul.
Din cate stiu eu, Acura nu se comercializeaza in Ro, poate din acest motiv nu prea sunt.
eu sincer mor dupa Civic-ul cu masca transparenta, mai ales Type-R arata bestial. Cele americane nu prea mi le plac sincer, se vede ca is facute pt ei. Ungaria si Anglia e plina de civic-uri dinastea cum zic eu
Eu prefer Civic-ul clasic, sedan si mai uman.
Nici Infinity sau Lexus nu se comercializeaza in Ro. Ultimul brand a aparut sub forma unor SUV-uri hibride aduse de cei care vand la second.
nu stiu cum e in restul Romaniei, dar Lexus se comercializeaza in Oradea de catre Toyota, au o gama destul de variata, deci se comercializeaza
Acura se comercializeaza in Romania
http://www.acura.com.ro/index.html