Detonatia apare la motoarele pe benzina in principal datorita avansului mare la scanteie si/sau la temperaturi ridicate ale motorului. Pentru a creste performantele motorului, se face asa-numitul CIP. Aceasta terminologie reprezinta de fapt impunerea calculatorului central (ECU) de a gestiona parametrii motorului dupa alta cartograma. Se sterge cea cu care a venit de la mama lui, din fabrica, si se inlocuieste cu una mai ‘agresiva’. Nu este nimic spectaculos, sunt schimbati anumiti parametri, in principal avansul la scanteie, cantitatea de amestec injectata, etc. Avansul la scanteie in aceste cazuri este redus imediat cu senzorul de detonatie ce masoara acceleratia vibratiilor blocului motor. De multe ori insa, prin acel ‘CIP’ se ‘pacaleste’ si sensorul de detonatie pentru a nu mai indica nimic in momentele initiale si astfel se ajunge la detonatie, adica amestecul carburant se autoaprinde.
O alta cauza a detonatiei o reprezinta marirea raportului de comprimare. Cei cu Daciile vechi 1310 mai luau cativa microni din suprafata chiulasei pentru a creste raportul de comprimare, deci si puterea motorului.
Supraalimentarea motorului este o alta cauza posibila a aparitiei detonatiei, de aici si limitarea presiunii de supraalimentare la motoarele pe benzina, in comparatie cu cele diesel.
La aparitia detonatiei, motorul trepideaza, se aude un zgomot metalic, scade puterea, scade randamentul indicat, creste regimul de functionare pentru ca temperatura din cilindri este mai mare, apar rateuri pe evacuare.
Arderea cu detonatie este similara cu arderea secundara. Daca regimul termic al motorului este exagerat, amestecul se poate autoaprinde de la alte surse (secundare) inainte de declansarea scanteii. Diferenta dintre cele doua fenomene se poate constata astfel: daca se opreste motorul din cheia de contact, dar el continua sa mai functioneze pentru foarte putin timp, atunci este evident ca arderea este cu aprindere secundara (de la alte surse – calamina, electrozii bujiei, supape). Daca motorul se opreste imediat dupa ce a fost luat contactul, atunci este vorba de detonatie.
Consecintele detonatiei sunt serioase: se poate topi o parte a capului pistonului, se poate topi segementul de foc, se sparge pistonul, se sparg segmentii, se poate crapa chilasa, se pot rupe parti din supape, se poate rupe boltul pistonului, biela poate flamba. In concluzie, daca sunteti mari amatori de tuning, aveti grija sa nu abuzati prea mult de motoare, altfel ajungeti la service cu pistoanele prin baia de ulei.
Popularity: 3% [?]
Related posts:
- Supraalimentarea motoarelor. Procedee de supraalimentare Supraalimentarea motoarelor are drept scop in primul rand marirea momentului...
- Ce masina de familie sa cumpar de 9000 de euro? Ford Focus C-Max M-am gandit ca daca tot caut tot felul de masini...
- Noul motor Mazda Mazda a prezentat noul sistem de pornire-oprire a motorului. Acest...
- TDI TDI este mai mult decat o motorizare, a devenit deja...
- Ssangyong C200 inainte de Paris Daca vrei sa ai un Ssangyong care sa arate bine,...
am si eu astfel de detonatii dar am vazut doar daca ajunge prin anumite parti in motor apa dar nu pot sa imi dau seama unde.ce parere aveti?
salut! in primu rand nu vad cum ar putea ajunge apa in motor? apa raceste motorul astfel nu se ajunge la temperaturi mari ca sa apara detonatiile! si uleiul poate face acelasi lucru (raceste motorul) doar daca i sa adaugat un radiator! daca ai apa in motor verifica joja de ulei si vezi daca uleiul mai e la fel de vascos daca ai apa in motor inseamna ca ai garnitura de chiuloasa ciupita iar asta inseamna ca nu poti merge cu masina