Cred ca va prinde bine acest articol, astazi voi incerca sa descriu pe scurt cum functioneaza aceste sisteme de siguranta, ABS, TC si ESP.
In primul rand este bine de stiut ca nu sunt intalnite sub aceiasi denumire pe toate autoturismele, spre execplu, programulelectronic de stabilitate (ESP) se gaseste pe unele modele japoneze sub numele de VSC sau VSA.
Ce este ABS si cum functioneaza? Ei bine, ABS vine de la Antilock Brake System si a fost descoperit pentru si implementat pe un autoturism de strada de marca Mercedes. Bosch au creat acest sistem special pentru Mercedes. Acest sistem, asa cum ii spune si numele, are rolul de a impiedica blocarea rotilor. Atentie, acest sistem nu reduce neaparat distanta de franare. Nu pentru asta a fost inventat, ci, de a putea controla masina chiar si atunci cand rotile au tendinta de a se bloca. Daca rotile fata sunt virate in momentul in care sunt blocate, masina isi va pastra traiectoria rectilinie. Functionarea este destul de simpla. Exista traductoare (senzori) de rotatie care ‘citesc’ viteza de rotatie a fiecarei roti in parte. Informatia este trimisa catre calculatorul central al masinii (ECU) si acesta face restul operatiei: daca diferenta dintre valoarea furnizata de un senzor si cea pe care o stie el (valoare de referinta) este diferita de zero, atunci roata este blocata, sau are tendinta de blocare. Imediat, ECU trimite semnal catre electrovalvele sistemului ABS pentru a reduce presiunea creata in sistem, la apasarea pedalei de frana. Astfel, pentru foarte putin timp, presiunea in sistemul de franare este redusa, iar aderenta rotii este recapatata pana la o eventuala reblocare, dupa care ciclul se repeta.
Traction Control, functioneaza in mod diferit. Exista aceiasi senzori care trimit aceiasi informatie ca in cazul de mai sus. Numai ca, in acest caz, ECU trimite semnal catre sistemul de injectie. In momentul in care roata are tendinta de patinare, doza de combustibil injectat este redusa, astfel, scade momentul motor aplicat acelei roti.
ESP, Electronic Stability Program are rolul de a mentine masina pe trasa in momentul in care soferul pierde complet masina de sub control. Acest sistem primeste informatii de la senzorii ABS/TC si in acelasi timp, de la senzoul de giratie al masinii, pentru a stii la care roata trebuie intervenit. Practic fiecare roata este controlata, cele fata/spate sunt infranate in mod automat si individual (dupa caz), iar celor fata (rotilor motoare) li se aplica moment motor indiferent de ceea ce comanda soferul in acele clipe. Totul se petrece in acelasi timp, unei roti ii se aplica moment motor, alta este infranata, etc. Astfel, masina isi poate pastra traiectoria dorita fara a pune in pericol viata conducatorului si a celorlalti participanti la trafic.
Intru-cat imaginile fac cat o mie de cuvinte, mai jos sunt cei de la Fifth Gear vorbind despre aceste sisteme:
Related posts:
- Michelin Active Wheel Francezii de la Michelin au fost mereu inovativi, ei...
- Noul motor Mazda Mazda a prezentat noul sistem de pornire-oprire a motorului....
- Injectia directa de benzina Trebuie sa mentionez din start ca raspandirea si dezvoltarea...
- Chinezii fac legea Chinezii fac legea, sau bine mai zis o încalcă....
- Cel mai economic Audi A4 Audi a lansat o nouă versiune a motorului 2.0 TDI,...
ABS e mult mai vechi de 1978…doar ca atunci s-a implementat pe automobile in mod functional. Era mult mai util pe masini industriale.
Cred ca din cauza Saab a devenit ABS-ul standard totusi. Ei erau obsedati de ABS + Airbag.
Si daca iti zic eu ca ABS-ul a fost implementat prima data in 1929, si nu de catre Saab, ci de catre un francez - Gabriel Voisin - da’ el l-a conceput pentru avioane ;). La automobile a aparut prin ‘60 la masini de curse sau in productie limitata pana in ‘75 cand Bosh a preluat controlul unei companii (si a patentelor ei) care a fost implicata in dezvoltarea primelor ABS-uri. Astfel, a continuat dezvoltarea si in ‘79 pe S-Classe si camioanele Mecedes aparea primul sistem pe care astazi il numim ABS.
78, pardon.
ABS-ul este patentat de Robert Bosch si a fost lansat in productia de serie in 1978.
In mod logic si firesc ar fi fost ca ABS-ul sa fi fost implementat mai intai pe autovehiculele de marfa. ASR-ul (TC) sigur a fost prezent initial pe aceasta categorie de autovehicule.
Bun si ASR? ca nu e acelasi lucru cu esp presupun!
@kOoDoO bine ai venit pe aici. Spune de ASR si in video. ASR-ul are rolul de a opri patinarea rotilor atunci cand sunt tendite de a pierde aderenta pe noroi, apa, gheata.
Ordinea pentru implementarea Abs-ului este: aeronave, autovehicule de marfa, motociclete, masini de serie
@kOoDoO:
de fapt ASR (Anti-Slip Regulation) este TCS (traction control system), adica controlul tractiunii.
in termeni umani, ASR-ul te ajuta sa pastrezi tractiunea atunci cand accelerezi. esp-ul te ajuta sa mentii trasa pe suprafete cu aderenta redusa.