Tracţiune spate sau faţă? Asta este o întrebare foarte bună, oamenii nu se prea gândesc la asta când cumpără maşini fiindcă majoritatea maşinilor pe care ni le permitem şi conducem sunt cele cu tracţiune faţă, dar să fie tracţiunea faţă atât de bună sau pur şi simplu este mai ieftină?
M-am documentat şi am vorbit cu mulţi oameni, unii erau din domeniu, alţii pur şi simplu şoferi care au condus ba un tip de maşină, ba altul şi mi-am făcut în mare o opinie despre cum stă treaba cu cele 2 tipuri de tracţiune.
Se pare că tracţiunea spate transmite mai bine puterea de la motor la punte, de aici rezultând o putere mai mare, dar şi o rupere de aderenţă mai ridicată deoarece roţile primesc un momentum de putere mai mare. Acest lucru poate fi periculos în curbe sau iarna, cel puţin în cazurile în care şoferul nu ştie redresa maşina. Se pare că la cele cu tracţiunea faţă apare efectul de subvirare, practic atunci când îţi fuge faţa şi nu mai poţi controla maşina deoarece roţile care au rupt aderenţa sunt roţile cu care controlezi maşina respectiv, ele îţi dau direcţie.
La cele cu tracţiune spate lucrurile stau diferit. La cele cu tracţiune spate apare efectul de supravirare, atunci când fuge spatele. Cu toate că şansele de a pierde controlul unei maşini cu tracţiune spate este mai ridicat, se pare că este mai uşor de redresat deoarece roţile care pierd aderenţa sunt diferite de cele cu care controlezi maşina şi anume roţile din faţă.
Fizic vorbind este mai sigură o maşină cu tracţiune spate deoarece roţile de direcţie cu cele de tracţiune sunt diferite. Totuşi mulţi se învărt cu Bmw-uri şi cu Mercedes-urile iarna de nu-i adevărat, unul dintre motive poate fi lipsa de experienţă sau că nu ăşi cunoaşte limita maşinii. Cert este că nu oricine poate conduce o maşină cu tracţiune spate, trebuie să ştii ce faci la volan şi da uneori sunt mai greu de controlat, tocmai de aceea majoritatea maşinilor sunt cu tracţiune faţă.
Apropo un motiv foarte important pentru care majoritatea maşinilor au tracţiune faţă este costul mai redus a transmiterii puterii de la motor la punt, deoarece puntea e chiar sub motor, pe când transmiterea puterii spre puntea spate este mai complicată. Concluzia este: nu toţi sunt făcuţi să conducă maşini cu tracţiune spate, aşa cum nu toţi sunt făcuţi să cânte la chitară.
Popularity: 5% [?]
Related posts:
- Ferrari e pe spate Se pare că Ferrari nu a dus-o prea bine anul...
- Maşini pur şi simplu proaste Care sunt cele mai proaste maşini de care ştiţi voi?...
- Ce maşină să cumpăr? Ford Focus TDCI Ce maşină să cumpăr? Absolut toată lumea se gândeşte la...
Aşa da, altfel e. Îmi place.
@Manu, ce anume?
Ii bun postu’ mai invat si eu cate ceva ) iti dau un sfat daca imi permiti,scrie posturile la fel ca pe asta cu mai multe detalii tehnice!
sigur ca-ti permit @Silwest, orice sfat care are scopul crearii unui blog mai bun sunt binevenite , ma bucur ca-ti place
Am condus ambele tipuri de masina. Pe zapada, trebe sa fii pilot de curse ca sa controlezi o masina cu tractiune pe spate. Senzatia care ti-o da tractiunea pe spate (pe uscat) e incomparabila, dar uite ca din cauza ca “iarna nu-i ca vara” , si mercedes-ul a introdus tractiunea totala.
Have a nice day!
@Tim, e bun inputul tau, dar cred ca exagerezi putin cu ideea de pilot de curse. E mai greu cu o tractiune spate iarna, dar se poate. Sa fim seriosi ca foarte multi ies de pe drum cu tractiune fata iarna fiindca rotile fata rup aderenta si nu au cum s-o controleze. Si BMW are X Drive, dar costa cam mult. Trebuie sa se poate, nu ar fi atatea BMW-uri prin Romania daca nu s-ar putea.
RWD rools !!! nu-i nevoie sa fii pilot ci doar sa simti masina si sa-i/ti cunosti limitele.
Si sa nu uitam ca tractiunea spate este mult mai promta ia schimbari bruste de directie. Acum am o tractiune fata si am scapat masina de sub control intr-un sens giratoriu (cu ASR si ESP pe ea, viteza 40Km/ora; asfalt umed cu nisip), am patit asa ceva si la tractiunea spate dar am redresat masina imediat (am avut numai tractiune spate pana acum). Si chiar nu trebuie sa fi pilot pentru tractiunea asta, trebuie doar indemanare si un pic de fizica.
P.S.: Foarte bun topicul.
@Razvan e bine sa avem o parere atat de decisiva mai ales ca toti oamenii fug de tractiunea spate ca vezi ca aia e periculoasa. E periculoasa, dar nici chiar de temut nu-i asa?
PS ms
am condus masini cu ambele tipuri de tractiune. La tractiunea spate iti trebuie o masina cat mai lata pt ca pierzi controlul f repede pe un carosabil alunecos. De aceea majoritatea masinilor cu tractiune spate sunt late si sunt facute pt drumuri intinse, de croaziera. Tractiunea fata este pt masinile mici si medii , de oras care se misca in spatii inguste. Demarajul la cele cu tractiune fata este mai mare fata de celelalte pt ca forta de tractare se distribuie mai bine in cazul rotilor anterioare.Tractiunea spate pe timp de iarna si la viteze mari este f periculoasa din cauza ca forta motrica impinge si nu trage iar la viraje tendinta este de a arunca spatele inainte. Deci cine vrea o masina lata de familie si care sa o foloseasca pe timp frumos sa cumpere una cu tractiune spate iar cine vrea o masina compacta , de oras si cu demaraj puternic sa cumpere o masina cu tractiune fata.
Interesanta analiza ta , dar cred ca esti mult prea subiectiv . Tractiunea pe spate este mai ieftina decat cea pe fata ! In primul rand pt faptul ca tractiunea pe fata impune articulatii mult mai complexe , care la randul lor sunt mai greu de intretinut , deci mai costisitoare . Intr-adevar , trebuie sa te obisnuiesti cu tractiunea pe spate , sa-ti formezi alte reflexe . La curbe , treactiunea fata iti arunca botul masinii , in timp ce tractiunea spate arunca spatele … diferenta este ca tractiunea spate este mult mai instabila , mai ales in curbe . Cu toate asistarile electronice (ESP, ASR…etc), tractiunea spate este net inferioara in trafic urban … sunt chiar foarte multi posesori de BMW care circula cu metroul iarna !
In primul rand,tractiunea fata nu pierde controlul decat foarte greu iar daca se intampla se redreseaza fara sa tragi de volan.Cine v-a spus voua ca atunci cand supravireaza o masina o poti redresa in toate cazurile?La tractiunea spate nu poti redresa masina la orice viteza pe cand la tractiunea fata o poti face.Este adevarat,puterea este transmisa mai usor la tractiunea spate,de aceea este pentru fuga,insa la tractiunea fata indiferent de viteza o poti redresa(si nu ma refer la aberatii de genul 200 km/h,pentru ca nu vad cine i-a o curba la viteza asta).Imi place topicul tau dar din pacate ai fost informat gresit de cne stie ce “destepti” care se dau mari maestrii in domeniu.Eu intervin aici pentru ca tatal meu lucreaza in domeniul mecanicii auto
de 40 de ani si ma-m informat,iar pe langa asta unchiul meu este proiectant.
sincer nu stiu cati dintre cei care ne dam cu parerea au experienta pe ambele tractiuni si o motorizare sportiva, dar cei care nu vad nicidecum o masina sigura avand tractiunea spate se inseala amarnic. Din pacate in Romania putine persoane care isi permit o masina cu tractiune spate si intretin si echipeaza corespunzator o astfel de masina. Legile fizicii nu se pot depasi de catre soferi amatori, degeaba facem comparatie cu avioanele:D iar in ceea ce priveste redresarea masinii cu tractiune fata la orice viteza….ia incearca dom`le Alex sa intorci pe drum o masina ce merge de-a latul pe drum cu ambele variante de tractiune si o sa ramai uimit de ce poti descoperi.
numai bine
Am condus masini cu toate tipurile de tractiune: FWD, RWD, 4WD si AWD. Dintre toate, cel mai placut impresionat am ramas de AWD, insa o masina echipata cu o astfel de tractiune depaseste cu mult puterea mea financiara si, cred ca a majoritatii. AWD este un vis, e aproape imposibil sa pierzi controlul sau sa ramai impotmolit. Trebuie sa fi total idiot, rau intentionat sau sinucigas ca sa reusesti sa rupi aderenta unui AWD.
Dar, ca masina de zi cu zi conduc un RWD de cativa ani buni. Nu, nu este o “bestie incontrolabila”, asa cum unii au definit acet tip de masina. Dotata cu anvelopele corespunzatoare, RWD se comporta foarte bine in orice sezon, cu conditia imperativa de a fi in orice moment constient ca exista posibilitatea sa pierzi controlul atunci cand nu ii arati respectul cuvenit “bestiutei”. Iar chiar si atunci cand se intampla (si mi s-a intamplat de destule ori), cel mai important e sa ramai calm si sa NU FRANEZI BRUSC. Pur si simplu cand se intampla, ridici piciorul de pe acceleratie si rederesezi masina (finut) din volan. Este mult mai usor de redresat decat FWD, orice s-ar spune. Cu conditia de a NU INTRA IN PANICA. Nu trebuie sa fi “pilot de curse” pt a conduce un RWD. Iarna trecuta (si a fost o iarna paguboasa), am condus RWD zi de zi, fara nici un incident. Intradevar, pe zapada si gheata am condus cu o viteza maxima de 30-40 km/h. Nu este nici o rusine in asta. Ma depaseau cei cu FWD, simtindu-se in sfarsit “superiori”. Dar asta era ultimul lucru de care imi pasa. O singura data, un pusti cu un BMW seria 5, a incercat sa ma depaseasca pe zapada, cutezand ca eu merg ca “batranii”. Si cred ca inca regreta (daca a supravietuit) manevra care s-a sfarsit destul de tragic pentru el, pupand ambii parapeti de beton al centurii Bucuresti (de pe ambele sensuri de circulatie), si intr-un final gasindu-si odihna in botul unui TIR. Pentru ca este adevarat: daca vei accelera brusc pe zapada cu RWD, vei derapa 100%. Dar daca megi civilizat, cunoscandu-ti limitele, nu vei avea probleme.